Marketeers houden zichzelf lekker aan het werk met allerlei ‘nieuwe’ marketing technieken. Waar vroeger de ‘P’ van Promotie voornamelijk werd ingevuld met personal selling, advertising en direct mail worden daar nu allerhande internet technieken aan toegevoegd: websites, social media en het hipste woord van het afgelopen jaar: Content Marketing! Als fotograaf met een marketing achtergrond kijk ik soms wat sceptisch naar mijn oude vakbroeders en zussen. Inhoud is per slot van rekening niet nieuw. Als je niets te vertellen hebt valt er immers weinig te communiceren. De inhoud is natuurlijk wel het onderscheidend vermogen van een product of dienst en dat moet zo goed mogelijk voor het voetlicht worden gebracht. Contentmarketing Waar de trent van contentmarketing ineens vandaag komt vraag ik me toch af. De marketing communicatie van bedrijven in de technische en medische sectoren waren immers al jaren gestoeld op de inhoud van de boodschap, de specs en de historie. Ik zie een relatie met de opkomst van snelle internet media en social media waar de communicatie er op gericht is om zo snel mogelijk attentiewaarde te krijgen en een bezoeker verder de site in te lijden. De populariteit van een medium als twitter met zijn restrictie van slechts 140 tekens dwingt de zender kort en bondig te zijn. Hier worden steeds meer foto’s gebruikt om de attentiewaarde te verhogen. Het lijkt erop dat twitter weer meer op ‘old-hat’ media begint te lijken. Want hoeveel woorden heb je wel niet nodig om de boodschap over te brengen? Fotograaf Zwolle juicht deze ontwikkeling natuurlijk toe want ook hier betekent de digitalisering vooral een kans voor het medium fotografie en geen bedreiging. Contact met de beschouwer is essentieel: Als de attentie dan door een foto gewekt is moet die met inhoud worden vastgehouden. AIDA: Awareness, Interest, Desire, Action, eigenlijk niets nieuws onder de zon dus! Ik zie ook een relatie met het belang van internetmarketing op de opkomst van het begrip contentmarketing. Inhoud van webpagina’s is immers van cruciaal belang voor de vindbaarheid op internet. De dagen van eenvoudige link uitwisseling en link farms op social bookmarking sites liggen inmiddels lang achter ons en worden zelfs bestraft door Google. De Zwolse fotograaf Vincent Hartman schijft nu niet voor niets een wat langer artikel om zijn relevante zoekwoorden heen:) Reclamefotografie
Tekst is nu eenmaal belangrijk voor online vindbaarheid. Een dus is er op de sites van STUDIOVHF veel tekst te vinden, maar de foto’s moeten het op een site van een fotograaf natuurlijk wel doen. Hetzelfde geldt voor sites en andere communicatiemiddelen van andere bedrijven en organisaties. Foto’s hebben het vermogen om in 1 keer de boodschap over te brengen. Foto’s zorgen voor sfeer, laten een product zien en trekken de aandacht. Fotografie tekst en vormgeving kunnen gezamelijk de content over de buhne brengen. |