Verbetering van het bedrijf is iets waar organisaties zich tegenwoordig steeds meer op richten. Of het nu gaat om de zorg, het onderwijs of de (financiële) dienstverlening, ieder bedrijf of iedere organisatie staat open voor verbetering. Verbetering van een bedrijf kan namelijk vele voordelen opleveren. Een voorbeeld hiervan is het analyseren van kennis binnen een bedrijf. Maar wat zijn hier precies de voordelen van? En hoe kun je kennis analyseren? Met de juiste tips weet jij precies hoe jij je bedrijf verder kunt helpen. Lees snel verder! Wat is het en wat houdt het in?Het analyseren van kennis in een organisatie of bedrijf kan ook wel knowledge management genoemd worden. Knowledge management is een alles omvattende term. Kennismanagement of knowledge management is het vinden en analyseren van kennis binnen een organisatie, het creëren van beschikbare kennis en van verborgen kennis. Daarnaast draait het ook om acties die nodig zijn om kennisactiva te ontwikkelen, om doelen binnen de organisatie te bereiken en nieuwe bedrijfsdoelen te creëren. Vaak heeft kennismanagement ook te maken met de technologie die een bedrijf in staat stelt om kennis binnen de organisatie te verzamelen, op te slaan, te ordenen, op te halen en te delen. Hierbij horen zogenaamde kennisbeheersystemen. Deze kunnen verschillende vormen aannemen, maar ze delen vaak enkele gemeenschappelijke kenmerken. Wat zijn de voordelen?Uiteraard zitten er een aantal voordelen verbonden aan het vinden en analyseren van kennis binnen een organisatie of binnen een bedrijf. Enkele voorbeelden van voordelen voor een bedrijf zijn onder andere dat dankzij de recente digitalisering het nu mogelijk om alle kennis binnen het bedrijf zeer efficiënt te digitaliseren. Het grootste voordeel is dat iedere medewerker dag en nacht over kennis beschikt en deze ook kan bereiken. Daarnaast zul je ook merken dat wanneer er een goede infrastructuur van alle kennis is, het bedrijf en vooral de werknemers veel productiever en ook effectiever kunnen zijn. Ze zijn zelfstandig en kunnen zichzelf opfrissen met beschikbare kennis. Daarnaast kunnen geïntegreerde processen worden vastgelegd in het kennismanagementsysteem. Dit bespaart natuurlijk heel veel tijd aangezien het een ‘normale’ medewerker veel meer tijd zal kosten! |
https://www.irisecm.com/solutions/knowledge-management/ |