Ondernemers blog
Image default
Bedrijven

Wanneer weet je nu echt of jouw medewerkers blij zijn?

Hoe krijg je nu echt inzicht in de tevredenheid van medewerkers? Het komt heel vaak voor dat een werkgever een te oppervlakkig beeld heeft, dat ook nog eens positiever uitvalt dan de werkelijkheid. Inzage krijgen in de medewerkerstevredenheid is daarom superbelangrijk. Het kan voorkomen dat goede medewerkers gaan solliciteren bij een andere werkgever.

Lees de signalen

Als medewerkers nooit klagen, kan dit een signaal zijn dat ze murw zijn. Hier geldt dus lang niet altijd dat geen nieuws, goed nieuws zou zijn. Een beetje klagen is niet meteen rampzalig. Het geeft aan dat medewerkers de veiligheid ervaren om te mogen klagen. Het is wel belangrijk om zeker de belangrijkste klachten, op te pakken. Dit houdt in: er ook wat mee doen. Het beste is om medewerkers hierin te betrekken, zij zijn namelijk meestal prima in staat, om te helpen bij het bedenken van goede oplossingen.

Wees aanwezig

Het is zo belangrijk om voldoende tussen jouw medewerkers aanwezig te zijn! Op die manier ervaar je in welke omstandigheden jouw medewerkers werken. Draai eens gewoon een dagje mee. Ja, ook als directeur is dit goed om te doen. Je gaat zo voelen en ervaren hoe zo’n werkdag voor een medewerker eruitziet. Dit geeft je de kans ook om dingen te vragen. Stel daarbij de juiste vragen. Vind je dit lastig? Lees dan bijvoorbeeld eens het boek ‘Socrates op sneakers’.

MTO

Een MTO is de meest adequate manier om een goed beeld te krijgen, van de medewerkerstevredenheid. Er zijn verschillende soorten MTO. Het advies is om naar een goed bureau te gaan dat gespecialiseerd is in MTO. Daarbij is het erg belangrijk dat medewerkers zich veilig voelen om de enquête eerlijk in te vullen.

Advies opvolgen

Waar veel bedrijven en organisaties toch de mist in gaan, is om vervolgens niks met de uitkomsten van het medewerkerstevredenheid onderzoek te doen. Er zijn tegenwoordig onderzoeken naar de tevredenheid van een medewerker, waarin ook zeer goed advies in staat om de tevredenheid van medewerkers te verhogen. Als je het advies echter wel opvolgt, is de kans veel groter dat de goede medewerkers blijven.

https://www.duomarketresearch.nl/medewerkersonderzoek/medewerkerstevredenheidsonderzoek/