Wie op zoek is naar nieuw werk zal in eerste instantie waarschijnlijk een sollicitatiebrief proberen om binnen te komen bij een organisatie. Dit is namelijk de meest traditionele en veilige manier om aan te kloppen bij een organisatie. Maar is dit ook de meest succesvolle manier? In een sollicitatiebrief of motivatiebrief kan een kandidaat zich presenteren door middel van een doordachte brief waarin hij de organisatie probeert te overtuigen van zijn of haar geschiktheid voor een functie. Maar in hoeveel gevallen is dit een succesvolle manier om op gesprek te komen? De precieze cijfers hiervan zijn niet bekend, maar wat we wel weten is dat het overgrote deel van de werkzoekenden een nieuwe baan vindt via hun netwerk en niet via een sollicitatiebrief. Blijkbaar is er toch iets in het mondelinge contact dat succesvol is voor het vinden van nieuw werk. Outplacementbureaus benadrukken daarom de kracht van het ‘koud bellen’ naar een potentiële nieuwe werkgever. Koud bellen houdt in dat je als werkzoekende zonder eerst een brief te schrijven de telefoon pakt om jezelf te presenteren bij een bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld naar aanleiding van een vacature zijn, maar het kan ook zijn om te informeren naar eventuele mogelijkheden. Bij koud bellen is het wel van groot belang dat je je elevator pitch paraat hebt en op een heldere en krachtige manier kan verwoorden waarom jij graag een kopje koffie zou komen drinken. Een goed outplacementbureau zal daarom in veel gevallen aandacht besteden aan het koud bellen. Voor veel mensen kan het spannend zijn om zomaar de telefoon te pakken en te bellen naar werkgevers. Maar oefening baart kunst zeggen outplacement adviseurs. En bovendien leert de ervaring dat een kandidaat die heeft gebeld naar aanleiding van een vacature zich net iets meer weet te onderscheiden dan iemand die één van de tientallen sollicitatiebrieven geschreven heeft. |
https://www.outplacementverzekering.nl |