Ondernemers blog
Image default
Zakelijk

Een merk registreren, hoe moet je dat doen?

Eindelijk heb je de beslissing genomen; je gaat jouw eigen product, actie of dienst op de markt brengen. Het ontwerp is volledig uniek en is voortgekomen uit een grote dosis creativiteit. Kan je zomaar beginnen met het publiceren van jouw werk? Of het aanbieden van jouw producten?

Als men dit zomaar doet, is de kans groot dat misbruikers met de naam én het ontwerp aan de haal gaan en deze als hun eigen claimen. Dan is al jouw harde werk voor niets geweest en kan je veel verlies leiden. 

Daarom is een merk registreren van uiterst belang voor alle (beginnende) ondernemers! Maar hoe moet je dat doen?

Wat is een merk?

Een merk is een manier waarop producten, diensten en acties van elkaar onderscheiden kunnen worden. Er zijn bijvoorbeeld vele soorten schoenen op de markt te vinden. Maar deze blijven uniek door middel van hun merknaam.

Onder merken worden enorm veel verschillende dingen gerekend. De bekendste soorten merken, zijn namen of woorden, zoals Nike en Samsung. Maar ook logo’s, denk aan autologo’s, melodieën of liedjes zoals Kruidvat, kleuren en slogans worden onder merken gerekend. Al deze grote bedrijven laten hun merk registreren om het patent hierop te behouden.

Een merk registreren: de procedure

Een merk registreren is relatief gemakkelijk. Allereerst moet men een merkenbureau vinden, een betrouwbaar en professioneel bedrijf dat merken kan vastleggen en inspecteren binnen de EU, de Benelux of alleen in Nederland.

Vervolgens verstuurt men een formulier met wat informatie over de bedenking. Het bureau gaat op onderzoek uit en controleert de betrouwbaarheid van jouw bedrijf. Daarnaast mag de bedenking niet op een andere lijken en mag de naam niet bestaan.

Wanneer dit allemaal in orde is, legt het merkenbureau jouw merk vast en heb je voor tien jaar volledig patent op jouw creatie!